We are an independent, young and ambitious creative team of artists and curators.

Open Calls

Queer art
One of a Kind Collection
Online Exhibitions
Open call for video art

 

Thomas Kuijpers

« Paradigm #1 »


 

 

BAD proudly presents Paradigm #1

A solo exhibition by Thomas Kuijpers

Exhibition : 24.10.2015 – 01.11.2015
Vernissage : Friday the 23rd october 2015 at 6pm

From 24.10 to 01.11, visits by appointment : 0486 031 928

Brussels Art Department, 12 rue Isidore Verheyden, 1050 Ixelles, Bruxelles

 

Join the Facebook event here
(English text below)

Thomas Kuijpers / Paradigm # 1

« Un paradigme / pærədaɪm / est un ensemble distinct de concepts ou schémas de pensée, incluant les théories, les méthodes de recherche, les postulats et les normes de ce qui constitue les éléments légitimes propre à un champ. »

Thomas Kuijpers étudie la manière dont image et texte sont utilisés pour créer un récit qui se rapporte à un événement réel. Toujours à l’affût de sujets dont la représentation est composée de versions qui diffèrent entre elles, il s’intéresse à la façon dont la représentation d’un événement réel est fabriquée. En ajoutant de manière ludique des versions supplémentaires de la «vérité» à un discours officiel en quête d’authenticité, ou en perturbant les différentes versions de cette vérité, Kuijpers questionne en permanence la valeur du concept même de vérité et de sa représentation.

Pour ce grand collectionneur, l’usage de documents d’archive constitue presque toujours le point de départ d’un travail. Tout commence ici à partir d’une collection. Une collection dans laquelle il pense pouvoir trouver cette ligne rouge, ce fragment, cette petite métaphore qui dévoile la manière dont l’histoire est racontée. Le matériaux de cette recherche collectée constitue la base de l’œuvre, et ne devient que rarement une partie du travail lui-même, qu’elle soit sous une forme transformée ou non.

À l’occasion de son exposition personnelle, Kuijpers montre un travail datant de 2009 (The Terror Times) ainsi que des travaux achevés récemment (Auditive Imagery). Nous voyons ici une ligne de pensée qui prend du recul par rapport à ce dont les média sont capables quand il s’agit de créer des hypes, des peurs, de la désinformation, du fuzz et de générer de l’audience. Une observation minutieuse dévoile qu’il tente de réguler les facultés qui réside dans ses possibilités en tant qu’artiste.

Certaines voix peuvent être plus bruyantes que d’autres, mais c’est ce n’est pas une raison suffisante pour penser que l’une d’elle est plus véridique que d’autres. À travers la manipulation, la recontextualisation de matériaux existants et la distillation de petits détails de grandes histoires, Kujipers nous fait comprendre les difficultés qui se présentent lorsqu’on tente de capturer (et de lire !) la vérité.

————————–——————

Thomas Kuijpers / Paradigm #1

“a paradigm /ˈpærədaɪm/ is a distinct set of concepts or thought patterns, including theories, research methods, postulates, and standards for what constitutes legitimate contributions to a field.”

Thomas Kuijpers’ is a visual artist, who investigates how image and text are used to create a narrative about a true event. He’s interested in the way the representation of a true event is constructed and always on the lookout for topics wherein this representation has different versions. By playfully adding extra versions of the ‘truth’ to a certain discourse of truthfinding; or distracting different versions of this truth within the topic, Kuijpers is constantly questioning the value of the concept of truth- and it’s representation.

The use of archival materials is almost always the starting point of the work — he is a big collector. Everything starts with a collection. A collection in which he thinks he can find this red line, this fragment, this small metaphor that unravels the way the story is told. This collected research material forms the basis of the work, and not rarely becomes part of the work itself (whether or not in processed or unprocessed form).

In this solo exhibition Kuijpers’ shows older work from 2009 (The Terror Times) as well as some recently finished works (Auditive Imagery). We see a line of thinking about what news media can achieve when it comes to creating hypes, fear, misinformation, fuzz, and generating audience. If we look beyond that we see the artists attempts to regulate this strong force within his possibilities as an artist.

Some voices might be a bit louder as others, but that’s no reason to think one is more truthful then the other. Through manipulation, recontextualizing existing materials and distilling small details from big stories; Kuijpers makes us understand the difficulties when attempting to capture (and read!) a truth.